Problema mașinilor „deștepte”: peste un milion de automobile, vulnerabile în fața hackerilor

de: Răzvan Băltărețu
25 07. 2015

Momentul în care doi experți în securitate informatică au arătat că poți controla mașini de la distanță a fost unul în care era evident că s-a dat prea puțină atenție unui așa subiect. Acum, Chrysler, compania afectată de vulnerabilitățile software, cheamă peste un milion de mașini pentru a fi actualizate.

“Accelerația a încetat să mai funcționeze. Am apăsat cu disperare pe pedală, dar viteza a tot scăzut până s-a oprit complet. Asta s-a întâmplat chiar în momentul în care eram pe un pasaj suprateran mai lung și nu aveam niciun mijloc de a scăpa. Experimentul a încetat să mai fie amuzant”, scrie jurnalistul care se afla în mașina controlată de cei doi experți. Acești hackeri erau la 15 kilometri și testul a mai cuprins și condusul mașinii într-un șanț fără ca șoferul să poată face ceva.

Vehiculul controlat a fost un Jeep Cherokee, iar cei doi au arătat că pot opri motorul maşinii, controla frânele și pot conduce mașina după cum doresc, dacă doresc. Pentru a face toate astea, au avut nevoie de un computer și un iPhone. Acum, Chrysler a anunțat că posesorii mașinilor trebuie să le aducă la reprezentanță pentru a fi actualizate.

 

Este vorba de 1,4 milioane de mașini cu potențial de a fi atacate, inițial estimarea fiind la circa 400.000 de autovehicule (dintre cele noi și modelul testat de ei). The Verge notează că va fi instalat un patch de securitate prin USB și asta ar trebui să rezolve problema. Totuși, asta arată cam ce probleme apar când mașinile sunt controlate prin sisteme software de care producătorul nu ține cont să-l protejeze în fața atacurilor. În cazul unui gadget obișnuit, actualizarea ar veni prin Internet, automat sau cu accept din partea utilizatorului.

Aceste probleme au fost dezvăluite de Charlie Miller, fost angajat al Agenţiei Naţionale pentru Securitate (NSA), şi Chris Valasek. Trebuie ținut cont însă și că cei doi nu erau hackeri adevărați și nu au început să controleze toate mașinile. Este însă o lecție pentru industria auto, dacă se dorește tot mai tehnologizată.